Gada inventarizācija uzņēmumā
MK 877 noteikumi "Grāmatvedības kārtošanas noteikumi", kuri izdoti pamatojoties uz Grāmatvedibās likuma 5.panta trešo daļu, 6.panta septītās daļas 1. un 2. punktu, 8.panta ceturtās daļas 1. un 2. punktu, 11 panta trīspadsmito daļu, 12.panta ceturto daļu un 15.panta trešo daļu.
Pārskata gada slēguma inventarizāciju drīkst veikt triju mēnešu laikā
pirms pārskata gada beigu dienas vai mēneša laikā pēc tās, pārrēķinot
inventarizācijas dienā konstatētos atlikumus atbilstoši grāmatvedības
datiem pārskata gada beigu dienā.
Lai
uzņēmumā veiktu veiksmīgu un precīzu inventarizāciju, nepieciešams rūpīgi
sagatavoties. Inventarizācija ir uzņēmuma īpašuma un saistību uzskaite, kuras
laikā tiek noteikta faktiskā stāvokļa atbilstība uzskaites datiem. Šis process
ļauj identificēt preču zudumus, neatbilstības vai liekos krājumus, kā arī
novērtēt uzņēmuma mantiskās vērtības. Inventarizācijas procesam ir jābūt
plānotam un sistemātiskam, jo tas ietekmē uzņēmuma finanšu pārskatu precizitāti
un inventāra pārvaldības efektivitāti
Vienādu priekšmetu inventarizāciju var veikt arī izlases veidā, lietojot
datu izvērtēšanā matemātiskās statistikas metodes. Šādā veidā noteiktā
materiālo līdzekļu vērtība nedrīkst būtiski atšķirties no vienlaidu
inventarizācijas rezultātiem.
Krājumu uzskaites reģistrs:
Individuālais komersants, individuālais uzņēmums, zemnieku un zvejnieku saimniecība, kuras apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem iepriekšējā pārskata gadā nepārsniedz 300 000 EUR, un cita fiziska persona, kas veic saimniecisko darbību, krājumu uzskaiti veic saskaņā ar MK noteikumos Nr.322 "Kārtība, kādā individuālie komersanti un citas fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību, individuālie uzņēmumi, zemnieku un zvejnieku saimniecības kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā" IV nodaļu.
Akts par savstarpējo norēķinu salīdzināšanu:
Saskaņā ar Grāmatvedības likuma 15.panta
1.daļu, inventarizācija ir uzņēmuma saistību pārbaude konkrētā datumā
un grāmatvedības datu saskaņošana ar inventarizācijas rezultātiem.
Turpmāk šādu inventarizāciju veic katra pārskata gada beigās, kā arī
izbeidzot uzņēmuma darbību vai reorganizējot to vai tad, ja ir
ierosināta lieta par uzņēmuma pasludināšanu par maksātnespējīgu.
Pamatlīdzekļu inventarizācijas saraksts:
Nemateriālo ieguldījumu inventarizācijas saraksts:
MK noteikumu Nr.877 87.punkts nosaka, ka inventarizācijas laikā inventarizācijas rezultātus elektroniski ievada vai manuāli (ar roku) ieraksta inventarizācijas sarakstā.
Inventarizē skaidro naudu uzņēmumā.
Inventarizāciju veic tās personas klātbūtnē, kas atbild par konkrēto
ķermenisko lietu, arī skaidrās naudas, saglabāšanu ja tāda ir.
Uzņēmuma vadītājs ir atbildīgs par inventarizācijām uzņēmumā. Uzņēmuma
vadītājs izveido inventarizācijas komisiju. Individuālā uzņēmuma,
zemnieku vai zvejnieku saimniecības īpašnieks, cita fiziskā persona, kas
veic saimniecisko darbību, un individuālais komersants inventarizāciju
var veikt pats.
1. Inventarizācijas plānošana:
- Izstrādā inventarizācijas plānu, kas nosaka procesā iesaistītos darbiniekus, atbildības sfēras un izpildes termiņus;
-
Sagatavo inventarizācijas grafiku, nosakot datumu un laiku, lai novērstu
darbības traucējumus uzņēmumā.;
- Informē darbiniekus par inventarizācijas kārtību un viņu pienākumiem, lai nodrošinātu sapratni un atbildību..
2. Inventarizācijas komisijas izveidošana :
- Nosaka komisijas sastāvu, iekļaujot uzņēmuma vadības, grāmatvedības un citu atbildīgo struktūrvienību pārstāvjus.;
- Komisijai jābūt objektīvai un neatkarīgai, lai nodrošinātu inventarizācijas datu precizitāti un uzticamību.;
- Norāda komisijas vadītāju, kurš atbildēs par inventarizācijas norises uzraudzību.
3. Dokumentācijas sagatavošana:
- Sagatavo nepieciešamos dokumentus, tai skaitā uzskaites reģistrus, inventāra sarakstus un inventarizācijas protokola formas.;
- Pārbauda, vai visi dokumenti atbilst faktiskajam uzņēmuma krājumu un materiālo vērtību stāvoklim;.
- Nodrošina pieeju noliktavu sistēmām vai grāmatvedības programmām, kas palīdzēs inventarizācijas laikā ievadīt un pārbaudīt datus.
4. Inventarizācijas veikšanai nepieciešamo resursu nodrošināšana:
- Sagatavo nepieciešamos resursus: skenerus, marķējumus, datu ievades ierīces un dokumentāciju;
- Nodrošina, lai noliktavu, preču un aktīvu uzglabāšanas telpas būtu pieejamas un sakārtotas inventarizācijai;
- Jāpārliecinās, vai visi komisijas dalībnieki ir informēti par inventarizācijas norises vietām un atbildību.
5. Inventarizācijas aktu parakstīšana:
- Inventarizācijas aktus paraksta visi **inventarizācijas komisijas locekļi**.
- Papildus
komisijas locekļiem parakstu dod arī **atbildīgā persona par materiālajām
vērtībām** (ja tāda ir), kā arī uzņēmuma vadītājs vai cita pilnvarota
persona.
Uzņēmuma grāmatvedībā sastāda salīdzināšanas sarakstus, kuros norāda inventarizācijā konstatēto grāmatvedības uzskaites un inventarizācijas sarakstu datu starpību, lai saskaņā ar inventarizācijas rezultātiem varētu precizēt ierakstus grāmatvedības kontos.
Inventarizācijā konstatētās novērtējuma starpības, ķermenisko lietu vienību skaita starpību vai to zudumus bojāšanās, morālās novecošanās vai citu iemeslu dēļ iegrāmato saskaņā ar uzņēmuma vadītāja norādījumiem.
Inventarizācijas
dati jāatspoguļo grāmatvedības reģistros ne vēlāk kā 20 dienas pēc tā
mēneša beigām, kurā notikusi inventarizācija. Pārskata gada noslēguma
inventarizācijas rezultāti uzskaitē jāuzrāda ar pārskata gada pēdējās
dienas datumu (arī tad, ja inventarizācija faktiski notikusi un tās
rezultāti iegūti pēc pārskata gada pēdējās dienas).